Tilfredse patienter vurderer kommunikation mere end behandling

Hvad ville du selv være mest tilfreds med ? Det rundstykke du har valgt at betale for at få serveret på en café eller det rundstykke, du får udleveret gratis i toget.

Sikkert det første, selv om de kommer fra samme bager.

Nogenlunde den effekt har ramt Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP), hvor godt 36.000 indlagte patienter har svaret på 23 spørgsmål om deres hospitalsophold. Private hospitaler har ikke overraskende meget mere tilfredse patienter end de offentlige sygehuse: Lad ikke det resultat forlede nogen til at tro, at den type tilfredshedsundersøgelser kan sige ret meget om kvaliteten af behandlingen på sygehusene.

Til gengæld siger undersøgelsen en del om patienternes forventninger og om den måde, man som patient bliver taget imod på og talt til, når man møder behandlere og sundhedsprofessionelle. Det antyder resultatet da også kraftigt, fx når små enheder opnår en højere vurdering end store. At de fleste har højere forventninger og mere positiv oplevelse af et produkt de har købt frem for et, de får forærende, kan næppe overraske.

Manglende, forvirrende eller misforstået kommunikation mellem patienter og behandlingssystem koster ikke bare på point i tilfredshedsundersøgelser. Det koster også på hospitalernes budgetter i form af genindlæggelser og spildte arbejdstimer, der bruges på at rette op på misforståelser og afhjælpe utryghed og nervøsitet hos patienter og pårørende.

Desuden er for ringe kommunikation i høj grad være med til at skabe negative eller urealistiske forventninger til behandlingen.

Så kære hospitaler og behandlingssystem. I stedet for kun at investere i mere kontrol og kvalitetssikring, så prøv også at tage bladet fra munden på rette tid og sted over for  patienter og pårørende.  Prøv at betragte god patientkommunikation som en væsentlig del af et godt behandlingsforløb og som noget, man kan investere i.

Læs om A4s sammenligning af 29 private og 29 offentlige hospitalers tilfredsheds score

Dette indlæg blev udgivet i Duun Kommunikation, patientkommunikation, patientoplevelser. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *



Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>