Som at straffe ordblinde for ikke at kunne læse

Når patienten bliver væk fra operationen, skyldes som regel kommunikationsfejl på hospitalet.

To ud af tre patienter, som ikke møder frem til operation og behandling på hospitalerne, forstår ikke de breve og indkaldelser, de har modtaget. Det siger professor Morten Sodemann fra Odense Universitetshospital i DR Nyheder i dag.

Alligevel starter Region Midtjylland nu forsøg med at straffe udebliverne med bøder –  men hvad med at forbedre kommunikationen i stedet?

Sodemann, der er overlæge ved Indvandrermedicinsk Klinik, foreslår at kigge nærmere på de breve og meddelelser, afdelingerne sender ud til patienterne. Han mener, der er meget at hente, og han har helt sikkert fat i den lange ende.

Bødesystemet kommenterer han tørt: ’Det er som at straffe ordblinde for ikke at kunne læse’.

Patienter, der ikke helt forstår, hvorfor de skal behandles og hvad den konkrete behandling eller kontrol er godt for, har ingen høj motivation til at møde op på hospitalet. Er det også uklart, præcis hvor man skal møde op og hvornår, gør det ikke situationen bedre.

Kommunikationsopgaver nedprioriteres ofte i et sundhedsvæsen, som skal effektivisere og præstere, og der er både sløset og dyrt for samfundet. Udeblivelser er et af de områder, hvor bedre kommunikation kan reducere ærgerlige udgifter direkte og mærkbart.

Læs nyheden her

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *



Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>