Pårørende efterlyser bedre besked, og det er der råd for

Seks ud af ti pårørende til kræftpatienter føler sig enten meget eller en del stressede pga. sygdomsforløbet, fremgår det af weekendens Politiken. Det er næppe opsigtsvækkende, men det er til gengæld foruroligende, at mere end halvdelen af de pårørende savner vigtig information fra de sundhedsprofessionelle, som de møder. Resultaterne er en del af professor Mogens Grønvolds forskning med udgangspunkt i undersøgelsen ’Kræftpatientens verden’, men kan formentlig genfindes mange andre steder, hvis nogen havde tid til at spørge.

Lige der kniber det, for tid er som bekendt en mangelvare. Derfor er der brug for at gentænke patientkommunikation og god information til pårørende. Intet overgår den personlige samtale uden tidsbegrænsning, men mange pårørende kan både læse og forstå, hvad de læser.

At skaffe sundhedspersonale på danske sygehuse meget bedre tid synes ikke inden for umiddelbar rækkevidde. Det er derimod bedre informationsmaterialer, som kan læses, lyttes og forstås i patienters og pårørendes eget tempo, uden at der nødvendigvis skal sidde en sundhedsprofessionel ved siden af.

 

Læs mere om pårørende til kræftpatienter Bispebjerg Hospital

Dette indlæg blev udgivet i Duun Kommunikation, patientkommunikation, patientoplevelser. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *



Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>